راهنمای جامع خرید صنایع دستی ایرانی

زمان مطالعه: 15 دقیقه
راهنمای خرید صنایع دستی ایرانی
در این مقاله میخوانید

خرید صنایع دستی،موثر ترین و البته آسان‌ترین گامی است که می­‌توان در راستای حفظ این میراث گران­‌بها برداشت. صنایع دستی نیز همچون سایر ویژگی­‌های توریستی یک منطقه، نظیر اماکن مذهبی،اماکن تفریحی و…، جزو جاذبه های گردشگری هر منطقه به شمار می‌­رود؛ به عبارت دیگر،صنایع دستی هر منطقه را می­‌توان بخش جدا ناپذیری از فرهنگ و تمدن آن منطقه، به حساب آورد. خرید صنایع دستی، کمک بزرگی در راستای حفظ این هنر بی‌­بدیل و حتی هویت یک مرز و بوم به شمار می­‌رود؛ در این مقاله ما ضمن پرداختن به انواع صنایع دستی ایران، سعی داریم شما را با اصول و نکات لازم جهت خرید صنایع دستی اصل و مرغوب، آشنا کنیم؛ چراکه با خرید صنایع دستی نامرغوب، علاوه بر اینکه هزینه ای که در قبال آن پرداخت کرده اید به نحوی هدر می‌­رود، بلکه ممکن است باعث خدشه دار شدن فرهنگ و تمدن یک شهر،به خصوص از نگاه گردشگران شود؛ با ما همراه باشید.

صنایع دستی چیست و انواع صنایع دستی ایران کدامند؟

همانطور که از نام آن مشخص است، صنایع دستی به مجموعه ای از محصولاتی گفته می­‌شود که  کاملا به وسیله دست و گاها به کمک ابزار آلاتی بسیار ساده و ابتدایی ساخته می­‌شوند.از اهمیت صنایع دستی ایران همین نکته بس که از میان 600 نوع صنایع دستی ثبت شده در یونسکو،قریب به450 نمونه از آن­ها سهم این مرز و بوم بی نظیر است.

همانطور که بیان شد،صنایع دستی انواع گوناگونی دارند که پر رونق­ترین و البته پر طرفدار ترین این صنایع شامل محصولات پارچه ای و دستبافته­­های سنتی،صنایع دستی سفالی و شیشه­ای،صنایع دستی مینا کاری،صنایع دستی خاتم کاری،صنایع دستی چرمی،صنایع دستی قلاب دوزی،صنایع دستی منبت کاری،چاپ­های سنتی،صنایع دستی محصولات فلزی،صنایع دستی معرق کاری،صنایع دستی آیینه و آبگینه، صنایع دستی کاشی کاری، صنایع دستی استخوانی، صنایع دستی رودوزی­ های سنتی، صنایع دستی سنگی، صنایع دستی حکاکی بر روی فلزات، زیورآلات دست ساز، صنایع دستی نمدی و… می­‌شود؛ ما در این مطلب سعی داریم شما را در راستای خرید صنایع دستی نام­برده، تا حد امکان راهنمایی کنیم، امیدواریم این مطالب مفید فایده و موثر واقع شود.

راهنمای خرید صنایع دستی میناکاری

در راستای بررسی نکات لازم جهت خرید صنایع دستی میناکاری مرغوب، لازم است ابتدا کمی با این هنر آشنا شوید؛ در تعریفی مختصر و البته جامع، هنر مینا کاری را میتوان این‌چنین معرفی نمود: “هنر تزیین فلزاتی نظیر طلا،نقره،برنج،برنز و عموما مس، به کمک مواد رنگی و البته آتش را میناکاری گویند.” البته جنس محصولاتی که به عنوان پایه این هنر به کار برده می­‌شود از فلز به شیشه، سرامیک، سفال و… قابل تغییر است. میناکاری شامل انواع مختلفی نظیر مینای خانه بندی و مینای نقاشی بوده که مینای نقاشی نسبت به نوع دیگر آن پر رونق‌­‌تر است؛ در مینای نقاشی، هنرمند در این هنر زیبا، به وسیله رنگ­‌های خاصی که به شیوه های منحصر به فرد تولید می‌­شوند، خطوط و نقوش اصیل را بر ظروفی که قبلا توسط لایه لعاب پوشیده شده و حرارت دیده اند، پیاده می‌­کند.

برای خرید صنایع دستی میناکاری مرغوب نکاتی بسیار ساده  ولی بی­‌نهایت کاربردی وجود دارد؛ یکی از این نکات، توجه به نوع زیر ساخت و بررسی جهت عدم وجود هرنوع زائده و برآمدگی و فرورفتگی بر روی زیرساخت می‌­باشد. وجود هرگونه قسمت تیز، ترک و یا حتی رنگ سبز در کناره­های زیرساخت میناکاری دلیلی بر نامرغوب بودن آن است؛ همچنین از آنجا که اکثر قریب به اتفاق میناهای موجود در بازار بر روی فلز مس صورت گرفته اند، توجه به وزن ظروف میناکاری مورد نظر نیز تا حد زیادی می­‌تواند در خرید صنایع دستی میناکاری مرغوب موثر واقع شود؛ هرچه وزن مس به کار رفته در میناکاری بیشتر باشد، کیفیت محصول میناکاری نیز بیشتر است. از دیگر نکات لازم برای خرید میناکاری مرغوب می­‌توان به لعابی یکدست و فاقد سوراخ، ترک، پریدگی در رو و پشت ظرف اشاره کرد. شناسنامه دار بودن محصول، برخورداری از براقیت و شفافیت زیاد و دارا بودن نقوش و طرح­‌های اصیل ایرانی از دیگر ویژگی­‌های محصولات میناکاری مرغوب به شمار می­‌رود.

برای آشنایی بیشتر با نکات مهم هنگام خرید صنایع دستی میناکاری، می‌توانید مطلب راهنمای خرید میناکاری را در وبلاگ ما مطالعه نمایید.

راهنمای خرید صنایع دستی خاتم کاری

هنر تزیین نمودن اجسام چوبی به وسیله گل های ساخته شده از مواد اولیه ای نظیر استخوان، انواع چوب و فلز را خاتم کاری گویند. این هنر جزو پر طرفدار ترین صنایع دستی ایران به شمار می­‌رود؛ همین نکته سبب شده خرید صنایع دستی خاتم، آن هم از نوع مرغوب، مورد توجه دوستداران این هنر بی بدیل قرار گیرد.

جهت تشخیص مرغوبیت ظروف خاتم کاری لازم است چند نکته را مورد توجه قرار دهید. اولین و مهم­ترین نکته برای خرید صنایع دستی خاتم مرغوب، توجه به صاف بودن سطح کار، در عین عدم وجود فضای خالی در بین گل های خاتم است. یکنواختی شکل ها و رنگ های به کار رفته در اشیا، خاتم یکی دیگر از نشانه های یک خاتم مرغوب بشمار می رود. بتونه و ترمیم کاری خاتم کاری باید به گونه ای باشد که هیچ گونه جلوه بصری نامطبوعی در شئ خاتم کاری مورد نظر ایجاد نکرده باشد. قرینه بودن نقوش و طرح های روی خاتم دلیل دیگری بر مرغوبیت این هنر می باشد؛ همچنین رعایت قرینگی و اصول مهندسی در ساختار جسم زیر ساز نیز تاثیر بسزایی در بالا بودن کیفیت محصولات خاتم کاری خواهد داشت.

برای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با نکات خرید خاتم کاری، می‌توانید مطلب راهنمای خرید خاتم کاری را در وبلاگ ما مطالعه نمایید.

راهنمای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی

فیروزه کوبی یکی از هنرهای برخاسته از خطه هنر خیز اصفهان بوده که با توجه به سابقه نه چندان طولانی آن، توانسته نظرهای بسیاری را به سمت خود جلب نماید؛ در این هنر، سنگ­‌های فیروزه نیشابوری، با کمک خلاقیت و ذوق هنری هنرمند فیروزه کوب، به وسیله چسب‌­های مخصوص بر روی ظروف و اشیای مسی چسبانده شده و نهایتا،پس از پرداخت نهایی، توسط یک لایه پلی استر محافظ پوشانده می­‌شود. قیمت محصولات فیروزه کوب، به دلیل استفاده از سنگ فیروزه در آن­ها نسبتا بالا می­باشد؛همین نکته سبب شده تا خرید صنایع دستی فیروزه کوب اصل، یکی از چالش های علاقه مندان و به خصوص خریداران این هنر زیبا و چشم­‌نواز محسوب شود؛ با ما همراه باشید تا با نکات لازم جهت خرید صنایع دستی فیروزه کوبی اصل و مرغوب آشنا شوید.

توجه به سنگ فیروزه به کار رفته در ساخت محصولات فیروزه کوب، یکی از موثرترین راه­های تشخیص اصل بودن این محصولات به شمار­ می‌­رود؛ هرچه نوسان رنگی سنگ­‌های فیروزه به کار رفته در اشیاء فیروزه کوب، بین طیف سبز و آبی،بیشتر باشد، نشان دهنده مرغوبیت بیشتر محصولات فیروزه کوب است؛ سنگ­‌های تقلبی و بی­‌کیفیت فیروزه، همگی دارای رنگی یکسان و یکنواخت هستند؛ همچنین رنگ سنگ­‌های فیروزه اصل نیشابور، بر خلاف نمونه های کرمان، ثابت بوده و به مرور دچار تغییر نخواهد شد. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت جهت خرید صنایع دستی فیروزه کوب مرغوب، توجه به اندازه و نحوه چیدمان سنگ­‌های فیروزه در کنار یکدیگر است؛ هرچه سنگ­‌ها در اندازه­‌هایی یکسان­‌تر انتخاب و با ظرافت در فواصل نزدیک به هم چیده شده باشند، مرغوبیت و ارزش هنری کار، به مراتب بیشتر خواهد شد. صاف و صیقلی بودن سطح اشیاء فیروزه کوب، و عدم وجود هرگونه ناصافی و برآمدگی بر روی سطح‌­های فیروزه کاری شده، از دیگر دلایل مرغوب بودن محصولات فیروزه کوب به شمار می­‌رود.

برای آشنایی بیشتر با نکات مهم هنگام خرید صنایع دستی فیروزه کوبی، می‌توانید مطلب راهنمای خرید فیروزه کوبی را در وبلاگ ما مطالعه نمایید.

راهنمای خرید ظروف سفالی و سرامیکی

اولین نکته حائز اهمیت در مورد این صنایع دستی، این است که تنها محصولات سفالی که کاملا توسط دست ساخته شده باشند را می‌­توان جزو صنایع دستی به حساب آورد. سفال و سرامیک دو نمونه از بدنه­‌های ساخته شده به وسیله دست انسان بوده که نوع اول از خاک هایی نظیر خاک رس ساخته شده و نیاز به درجه حرارت کمتری جهت پخت دارد، و نوع دوم، محصولاتی هستند که به وسیله خاک های اولیه ای که میزان چسبندگی کمتری دارد ساخته شده و برای پخت، نیاز به درجه حرارت بالایی دارد.این دو گروه خود به دو زیر گروه لعاب دار و فاقد لعاب تقسیم می­‌شود. هنگام خرید صنایع دستی سفالی و یا سرامیکی فاقد لعاب باید به مواردی نظیر برخورداری از ایستایی، سطح اتکا مناسب، تقارن و تعادل بالا توجه کافی را مبذول داشته باشید. وجود هرگونه ناهمواری در سطح سفال و سرامیک، یکی از نشانه‌­های نامرغوب بودن این محصولات به شمار می‌­رود. از دیگر ویژگی­‌های سفال و سرامیک مرغوب می‌­توان به عدم وجود نقص در ظاهر این صنایع دستی اشاره نمود؛ نقص­‌هایی نظیر ترک داشتن، لب پریدگی و… موجب پایین آمدن کیفیت صنایع دستی سفالی خواهند شد.

راهنمای خرید صنایع دستی قلم‌زنی

قلمزنی را می­‌توان از جمله پر رونق­ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی عنوان کرد؛ هنرمند قلم­زن، با استفاده از ابزار آلاتی مانند قلم و چکش، اقدام به طرح زدن روی فلز­اتی نظیر مس، برنج و نقره کرده و  سپس به برجسته سازی یا به عبارتی سه بعدی سازی این نقوش می­پردازد. هنر قلم­زنی دارای انواع مختلفی نظیر ریزه قلمزنی، مشبک کاری و برجسته کاری بوده که توضیح این موارد در این مبحث نمی­‌گنجد. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با نکات کلیدی، جهت خرید صنایع دستی قلمزنی اصل و مرغوب آشنا کنیم.

اولین نکته ای که هنگام خرید صنایع دستی قلمزنی می­بایست مورد توجه قرار گیرد، توجه به نقوش و طرح­‌های موجود بر این محصولات می­‌باشد؛ نقش­‌های به کار رفته در آثار قلمزنی باید با دقت و ظرافت هرچه تمام‌­تر اجرا شده باشند؛ جلوه بصری بی­‌کیفیت این محصولات، که اکثرا ناشی از وضوح ناهماهنگی در طرح‌­های اجرا شده می­‌باشد، خبر از نامرغوب بودن صنایع قلمزنی می­‌دهد؛ هرچه نقوش و طرح‌­های روی این محصولات خلاقانه تر و جدیدتر بوده و با جزییات بیشتری اجرا شده باشد، مرغوبیت و حتی ارزش مادی کالا به مراتب بیشتر خواهد شد. یکی از مراحل ساخت محصولات قلمزنی، واکس یا دوده اندود کردن اجسام بعد از حک کردن نقوش، جهت نمایان شدن جلوه نقوش و طرح ها به صورت کامل می­‌باشد؛ میزان این واکس یا دوده به کار برده شده در این آثار،تاثیر بسزایی در کیفیت و مرغوبیت محصولات قلمزنی بر جای می­گذارد؛ در صورتی که با کشیدن دست روی محصول مورد نظر، سیاهی به دست شما رسید، بهتر است از خرید آن صرف نظر کرده و گزینه بهتری را انتخاب کنید.

کیفیت جسمی که به عنوان زیر ساخت قلمزنی، مورد استفاده قرار می‌­گیرد نیز از دیگر نکات حائز اهمیت جهت خرید صنایع دستی قلمزنی به شمار می­‌رود؛ متناسب بودن و در عین حال متعادل بودن زیرساخت دلیلی بر مرغوبیت کالا و وجود هرگونه ناهمواری یا خلل و فرج در زیرساخت، مهر تاییدی بر بی­‌کیفیت بودن محصولات قلمزنی می­‌باشد.در مورد محصولات قلمزنی مشبک، لازم است شبکه بری­‌ها با نهایت دقت و ظرافت اجرا شده باشد؛چراکه در غیر صورت نه تنها هیچ کمکی به جلوه بصری محصول نمی‌­کند، بلکه باعث زمخت به نظر رسیدن این محصولات زیبا نیز خواهد شد. وجود خط و خش ناشی از پرداخت انتهایی محصولات قلمزنی، دال بر مرغوبیت پایین صنایع دستی قلمزنی خواهد بود.

راهنمای خرید صنایع دستی مس و پرداز

به نقاشی روی بدنه محصولات تمام مسی، مس و پرداز گفته می­‌شود؛ این هنر را می­‌توان زیرگروهی از صنایع دستی میناکاری به شمار آورد. رنگ­‌های به کار گرفته شده در هنر مس و پرداز عمدتا شامل فیروزه­ ای، سیاه، قهوه ای و آبی لاجوردی می­‌باشد، همچنین طرح­‌های سنتی،ب یشترین کاربرد را در هنر مس و پرداز دارند. از آنجا که این هنر بر روی ظروف و اشیاء مسی پیاده می­‌شود، تشخیص  مس اصل را می­توان راهی برای خرید صنایع دستی مس و پرداز اصل بر شمرد. ظروف مسی اصل دارای ضخامت مناسب بوده و سطح آن کاملا صاف و عاری از هرگونه سوراخ، ترک و پوسته پوسته شدن می­‌باشد. اجسام مسی اصل و مرغوب دارای رنگی قرمز بوده و درخشندگی قابل ملاحظه­ ای دارند، اگر ظرف مورد نظر شما مات بود و ته مایه ­ای قهوه­‌ای رنگ داشت، یعنی این ظرف دارای مقدار زیادی فلز برنج است که نماد کیفیت پایین ظروف مسی به شمار می­‌رود. در صورتی که به یک ظرف مسی با کیفیت ضربه بزنید، صدایی کلفت و بم و البته بسیار ضعیف به گوش خواهد رسید. با استفاده از یک آهنربای ساده نیز می­توان پی به اصل یا تقلبی بودن ظروف مسی برد؛ چسبیدن آهنربا به ظرف منتخب شما،نشان­‌دهنده وجود پوششی از فلز آهن در مس و نامرغوب بودن آن می­‌باشد. برای دریافت نتیجه بهتر، لازم است آهن­ربا را در همه قسمت‌­های ظرف، امتحان کنید.

صاف و صیقلی بودن لبه ظروف مسی، دلیل دیگری بر مرغوب بودن آن می‌­باشد. یکی دیگر از راه­های تشخیص ظروف مسی مرغوب، توجه به درون آن­هاست، معمولا برای محافظت از ترکیب شدن مس با غذا،از یک لایه قلع در درون ظروف مسی کمک می­گیرند،درخشندگی،ی کنواختی و عدم وجود هر گونه لکه سیاه یا سوراخ در درون ظروف مسی، بیانگر اصل و مرغوب بودن این  ظروف است. به طور کلی هرچه وزن ظروف مسی بیشتر باشد، اطمینان بیشتری جهت اصل بودن آن حاصل خواهد شد. یکنواختی سطح محصولات مس و پرداز، یکنواختی لعاب پلی استر در همه قسمت­های شئ مورد نظر شما، در کنار نمایان نبودن آثار پرداخت نهایی محصول، از عمده راه­‌های تشخیص محصولات مس و پرداز مرغوب به شمار می­‌روند. مجموعه نکاتی که بیان شد، به نحوی می­تواند راهنمایی جهت خرید صنایع دستی مس و پرداز به شمار روند.

میتواند به منظور خرید صنایع دستی مس و پرداز از صفحه ی مربوطه در فروشگاه اینترنتی اریسا بازدید نمائید

راهنمای خرید گلیم

خرید صنایع دستی گلیم راهی برای حفظ و ماندگاری این هنر بسیار قدیمی محسوب می­‌شود. گلیم در واقع یکی از انواع دست­ بافته­ های داری بوده که شامل تار پشم یا پنبه­ ای و پود پشمی می­باشد. برای بافت این محصول عمدتا از پشم وکرک حیوانات اهلی استفاده می­شود. کاربرد عمده گلیم، استفاده از آن به عنوان فرش و زیرانداز بوده که امروزه استفاده تزیینی از آن نیز مرسوم شده است. گلیم همواره طرفداران خاص خود را داشته و دارد؛ تولید انواع کیف­ ها و کفش­های گلیمی، باعث شده تا استفاده از گلیم به طور چشم­گیری افزایش یابد.

در این بخش از مقاله سعی داریم نکاتی جهت مطمئن خرید صنایع دستی گلیم مرغوب به شما ارائه کنیم. هنگام خرید صنایع گلیمی، با فشار دست خود را روی بخش­های رنگی کار بکشید، انتقال رنگ به دست شما نشان دهنده ثابت نبودن رنگ و نتیجتا نامرغوب بودن گلیم است. تراکم بالای گلیم، یکی دیگر از نشانه­‌های مرغوبیت کالا به شمار می‌­رود؛ در صورتی که گلیم در برابر کشیده شدن مقاومت کند یعنی متراکم و باکیفیت است. بر خلاف تصور عموم، سنگین بودن گلیم نشانی از مرغوبیت پایین این محصول است؛ چراکه استفاده از نخ­‌های ظریف جهت بافت گلیم، سبکی آن را به دنبال خواهد داشت.

از آنجا که بافت گلیم عمدتا برآمده از ذوق هنری و خلاقیت بافنده آن است، تقارن  و هماهنگی نقوش آن را نمی­توان دلیلی بر مرغوبیت کالا دانست. یکی دیگر از نکات لازم جهت خرید صنایع دستی گلیم، عدم وجود فاصله یا سوراخ در مناطقی است که تغییر رنگ صورت گرفته است؛ زنجیر شدن مناسب خامه­‌ها با یکدیگر مانع از بروز این فاصله می­‌شود. قرینه بودن و رعایت اصول هندسی در شکل گلیم، بر مرغوبیت این محصول می‌­افزاید.

راهنمای خرید پارچه های قلم کار

در تعریفی جامع می‌­توان هنر قلمکار را اینچنین معرفی کرد: “قلمکار در واقع یکی از انواع چاپ روی پارچه بوده که نقوش توسط مهر های چوبی و قلم و با استفاده از رنگ‌­های به خصوص بر روی پارچه­‌های منحصر به فرد اجرا می‌­شود. “در صورتی که قصد خرید صنایع دستی قلمکار را دارید، لازم است نکاتی را در باب خرید جنس مرغوب به خاطر بسپارید. خصوصیات پارچه نظیر جنس و تراکم، قاعدتا اولین و مهم‌­ترین نکته­ ای است که هنگام خرید صنایع دستی قلمکار باید مورد توجه قرار گیرد؛ متقال نخی مناسب‌­ترین نوع پارچه جهت پیاده سازی هنر قلمکار به شمار می‌­رود. رنگ پارچه و نوع رنگ­‌های مورد استفاده در چاپ، از دیگر موارد مهم در تشخیص مرغوبیت صنایع دستی قلمکار به شمار می‌­رود؛ رنگ خود پارچه عمدتا سفید یا نخودی بوده و رنگ های به کار گرفته شده در چاپ می­بایست کاملا طبیعی و سه رنگ،شامل رنگ سیاه و دو مورد از رنگ­‌های سبز، آبی، قرمز و زرد را در برگرفته باشد. ریشه تابی هایی که عموما در حاشیه محصولات قلمکار مشاهده می­‌کنید به منظور محافظت از لبه پارچه و ممانعت از نخ کش شدن پارچه ایجاد می­‌شوند؛ هرچه این ریشه تابی­‌ها مرتب‌­تر وکامل­‌تر صورت گرفته باشد، محصول قلمکار از مرغوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود. نقوش به کار رفته در صنایع دستی قلمکار، می­بایست کاملا یکدست و کامل باشند؛ وجود طرح­‌هایی نیمه کاره و یا حتی شرّه رنگ بر روی پارچه می­‌تواند ناشی از استفاده از مهرهای فرسوده چوبی، جهت چاپ باشد. همچنین هرچه این نقوش و طرح­‌ها پیچیده‌­تر و در نتیجه پر­کارتر باشند، ارزش و مرغوبیت کار افزایش خواهد یافت. همچون سایر صنایع دستی، وجود امضای هنرمند بر روی اثر، یکی دیگر از نشانه­ های مرغوبیت کالا به شمار می­‌رود. توجه به نوع کاربری مد نظر برای پارچه قلمکار و انتخاب نقوش متناسب با آن کاربری، سبب افزایش بازدهی صنایع دستی قلمکار خواهد شد.

راهنمای خرید صنایع دستی منبت کاری

منبت در لغت به معنای کنده کاری ویژه به وسیله ایجاد خلال و فرج بر روی سطوح چوبی، می­‌باشد؛ در این هنر هنرمندان، با استفاده از ابزارآلاتی به نام قلم و اسکنه، اقدام به ایجاد نقوشی خاص و منحصر به فرد، یا حتی خطوط خوشنویسی، بر روی چوب کرده، و با این کار علاوه بر زیبایی بخشیدن به چوب معمولی، باعث چندین برابر شدن ارزش چوب نیز می­‌شود. خرید صنایع دستی منبت کاری به خصوص نوع اعلای آن، راهی برای حفظ این میراث کهن و زیبا و کمک به چرخ تولید این صنایع به دست هنرمندان محسوب می­‌شود؛ در این قسمت از مقاله ما سعی داریم شما را با نکاتی جهت خرید صنایع دستی منبت کاری مرغوب آشنا کنیم.

استفاده از چوب پوسیده و چوب­ هایی که نزدیک مرحله پوسیدن هستند و یا حتی چوب­ هایی که لانه انواع جانوران ریز و موذی باشد(چوب­های باخته)، جهت ساخت محصولات منبت کاری، یکی از واضح ترین دلیل نامرغوب بودن صنایع دستی  منبت به شمار می‌­رود. نکته­ ی دیگری که با استناد به آن می­توان پی به وجود یا عدم وجود مرغوبیت در محصولات منبت کاری برد،برخورداری از لایه محافظ،آن هم به صورت کاملا یکنواخت در همه سطوح چوب می­‌باشد؛ این لایه نقش محافظ را در محصولات منبت کاری ایفا کرده و از بروز پوسیدگی و خوردگی در چوب جلوگیری می­‌کند. یکی دیگر از نکاتی که جهت خرید صنایع دستی منبت مرغوب باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به جنس چوب به کار رفته در آثار منبت کاری است؛ چوب­‌هایی نظیر چوب راش، شمشاد، افرا، گردو و گلابی، از جمله چوب­‌های مناسب جهت پیاده سازی هنر منبت، به شمار می­‌روند، سوال کردن از فروشنده و یا در صورت امکان خود هنرمند، یکی از آسان­‌ترین راه­‌های شناسایی نوع چوب به کار رفته در این محصولات است. در صورت وجود هرگونه سوراخ یا خلل و فرج در اثر هنری،هنرمند ملزم به پر کردن این فضا­های خالی توسط موادی از جنس خود چوب، نظیر خاک اره و… می­‌باشد؛ همین نکته را می­توان به عنوان یک راهنما جهت خرید صنایع دستی منبت کاری، بر شمرد. همچنین باید به صاف و صیقلی بودن سطوح اثر منبت کاری که نتیجه یک پرداخت خوب و دقیق به وسیله سوهان و سمباده می‌­باشد نیز توجه کافی را مبذول داشته باشید. یکی دیگر از نکاتی که مرغوبیت و همچنین ارزش یک اثر منبت کاری را به طور چشم­گیری ارتقاء می‌­بخشد، وجود اختلاف سطح زیاد در این آثار هنر چشم­نواز می­باشد، همچنین برخورداری از طرح ها و نقوش جدید و مبتکرانه همراه با خلل و فرج زیاد نیز موجب افزایش مرغوبیت صنایع دستی منبت کاری می‌­شود.

راهنمای خرید صنایع دستی ملیله کاری

در این قسمت، سعی داریم شما را با نکات لازم جهت خرید صنایع دستی ملیله کاری آشنا کنیم. یکی از شاخه­ های صنایع دستی کار با فلز را هنر چشم‌نواز و بی بدیل ملیله کاری تشکیل می‌­دهد؛ این هنر با استفاده از فلزاتی نظیر طلا، نقره و یا مس صورت می­‌گیرد. در تعریفی مختصر و جامع، هنر ملیله کاری را می­توان اینچنین معرفی نمود: “هنری که از کنار هم چیده شدن و نهایتا جوش دادن مفتول­ های بسیار نازکی که به دست هنرمند به اشکال مختلف خم شده اند، طبق نقوش اسلیمی و طر­ح­‌های سنتی، ملیله کاری گفته می­‌شود.” با استفاده از هنر ملیله کاری، هنرمندان محصولات کاربردی و به ویژه تزیینی بسیاری  را تولید و به بازار عرضه می­‌کنند.

در صورتی که قصد خرید ظروف ملیله کاری را دارید، حتما ظرف منتخب خود را از نظر تقارن، سطح اتکا و ایستایی مورد بررسی قرار دهید؛ چرا که در صورتی که ظرف از ایستایی کافی برخوردار نباشد، استفاده از آن، چه در جهت تزیینی و دکوری و چه از نظر کاربردی، با مشکل روبرو خواهد شد. همانند بسیاری از صنایع دستی، آخرین مرحله در تولید آثار ملیله کاری، شامل پرداخت محصول به وسیله سمباده می‌باشد. هنگام خرید صنایع دستی ملیله کاری، پولیش نهایی باید به گونه ­ای صورت گرفته باشد که قسمت­ های لحیم کاری شده، کمترین تاثیر را در جلوه بصری ظرف داشته باشند. همانطور که در تعریف ملیله کاری مشخص است، این هنر، حاصل لحیم کاری مفتول ­های کنار هم چیده شده است، تمام مفتول ­ها می­بایست در هم‌سطح ترین حالت ممکن به یکدیگر لحیم شوند، به طوری که هیچ گونه برآمدگی، تیزی و یا زبری در سطح شئ ملیله کاری وجود نداشته باشد؛ بنابراین یکدستی و صاف بودن سطح آثار ملیله کاری را می­‌توان یکی دیگر از نکات مهم در زمینه خرید صنایع دستی ملیله کاری عنوان کرد.

بسیاری از محصولات ملیله کاری که با استفاده از مفتول­ های مسی ساخته شده اند، برای زیبایی بیشتر، به وسیله فلز نقره آبکاری می‌شوند؛ هنگام خرید این نوع از محصولات، می­بایست به پوشش آبکاری آن توجه کافی را مبذول دارید، چراکه در صورتی که تمام نقاط ظرف به صورت دقیق آبکاری نشده باشد، به مرور زمان تغییر رنگ داده و جلوه بصری ظرف را زیر سوال خواهد برد. از دیگر نکاتی که آگاهی از آن جهت خرید صنایع دستی ملیله کاری لازم است، می­توان به بررسی استحکام و مقاومت این آثار اشاره نمود، برای برخورداری اجسام ملیله کاری از استحکام کافی و مقاومت در برابر فروپاشی، لازم است هیچگونه فضایی خالی در بین نقوش این آثار وجود نداشته، و تمام فضا ها به وسیله مفتول پر شده باشند.

پیش از خرید صنایع دستی ملیله کاری حتما مطمئن شوید جسم مورد نظر، از ایزولاسیون استاندارد برخوردار است، ایزوله کردن صحیح و اصولی محصولات ملیله کاری، از واکنش اثر با آب و هوا و نهایتا اکسید شدن و رنگ پریدگی آن، ممانعت به عمل می­‌آورد.

همچنین، توجه به نقوش و طرح ­های به کار رفته در اثر نیز می­‌تواند در خرید محصولی اصل و مرغوب، موثر واقع شود. هرچه این نقوش با جزییات بیشتر صورت گرفته باشد، نشان دهنده ارزش و مرغوبیت بالاتر محصول ملیله کاری خواهد بود. همچنین اصالت ریز نقش­‌ها، مبتکرانه و خلاقانه بودن نقوش و به کار بردن انواع سنگ قیمتی در ساخت محصولات ملیله کاری، خبر از کیفیت و مرغوبیت بالای این محصولات می­‌دهد.

راهنمای خرید صنایع دستی چرمی

صنایع دستی چرمی، از جمله صنایعی محسوب می­‌شود که از گذشته های بسیار دور مورد استفاده انسان واقع می­شده. چرم در واقع ماده­ای بادوام و منعطف بوده که بعد از فرآیند دباغی، به ماده ای فساد ناپذیر، پایدار و دائمی تبدیل شده و برای مصارف متعددی همچون انواع کیف و کفش، لباس و… مورد استفاده قرار می­‌گیرد؛ عمده چرمی که امروزه در صنعت چرم­‌سازی مورد استفاده واقع می‌­شود از پوست گاو تهیه شده است. امروزه بر اثر پیشرفت تکنولوژی ممکن است چرم­‌سازی به سمت صنعتی شدن کشیده شده باشد، ولی کیفیت محصولات چرمی دست­‌دوز به مراتب بیشتر از انواع صنعتی آن­‌ها است. برای تشخیص و خرید صنایع دستی چرمی اصل و مرغوب لازم است چندین نکته را مد نظر قرار دهید؛ در ادامه به بررسی راه­های خرید صنایع دستی چرمی مرغوب خواهیم پرداخت.

با توجه به روند صعودی استقبال مردم از خرید صنایع دستی چرمی، فروش محصولات ساخته شده با چرم مصنوعی توسط افراد سودجو نیز رو به افزایش گذاشته است. از مهم‌­ترین نکته جهت تشخیص چرم اصل، شناسنام‌ه­دار بودن این محصولات است. یکی دیگر از راه­های خرید صنایع دستی چرمی، توجه به بافت چرم است، در صورتی که الگوی خاصی در خلل و فرج روی چرم قابل مشاهده باشد، نشان دهنده مصنوعی بودن چرم است. همچنین منعطف و نرم بودن چرم به کار رفته در ساخت محصول، از دیگر نشانه­ های اصل بودن چرم و به تبع آن کیفیت بالای محصولات چرمی می­‌باشد. توجه به قسمت­‌های برش خورده محصولات چرمی نیز یکی دیگر از راه­ های تشخیص مرغوبیت این محصولات به شمار می ­رود؛ در صورت وجود هرگونه نشانه ­ای از پلاستیک در این قسمت‌­ها می­توان پی به نامرغوب بودن یا مصنوعی بودن چرم برد. وجود شبکه توری ­مانند از جنس نخ در پشت چرم­ را می­توان گواهی بر مصنوعی بودن چرم به کار رفته در ساخت محصولات چرمی عنوان کرد؛ در صورتی که قسمت پشتی چرم­‌های طبیعی، حالتی کرکی داشته و نرم است. یکی دیگر از نکات موثر برای خرید صنایع دستی چرم مرغوب، وجود پرز های چسبیده به خود چرم بوده که کندن آن، اصلا کار راحتی نیست.

نکات مهم هنگام خرید صنایع دستی

در کنار تمامی نکاتی که پیشتر در راستای خرید محصولات صنایع دستی بیان شد، خرید از فروشگاه­ های معتبر یکی از آسان ترین شیوه ­ها و کوتاه‌­ترین راه­ ها برای خرید مطمئن صنایع دستی، به شمار می­‌رود.

خرید صنایع دستی، همچون بسیاری از محصولات، امروزه به دو روش حضوری و آنلاین یا غیر حضوری، امکان پذیر است؛ هرکدام از این روش­ های خرید، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

فروشگاه صنایع دستی اریسا، یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین فروشگاه­ های اینترنتی در زمینه خرید صنایع دستی به شمار می­رود؛ شما می­‌توانید انواع و اقسام محصولات صنایع دستی را همراه با قیمت در این سایت مشاهده کرده و با خیالی آسوده، متناسب با بودجه خود، دست به انتخاب محصول مورد نظر خود بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من