راهنمای خرید صنایع دستی میناکاری

زمان مطالعه: 7 دقیقه
راهنمای خرید میناکاری
در این مقاله میخوانید

در این مطلب از وبلاگ شرکت صنایع دستی اریسا ،با مطالب و نکاتی آشنا خواهیم‌شد که می­‌تواند هنگام خرید میناکاری موثر واقع شود. خرید میناکاری می­تواند به منظور اهداف مختلفی نظیر هدیه دادن، جنبه­‌ی تزیینی، هدیه تبلیغاتی یا هدیه سازمانی، سوغات و… صورت گیرد. از آنجا که صنایع دستی نظیر مینا کاری بخشی از هویت مردم یک منطقه را تشکیل می‌­دهد،حفظ و نگهداری و البته کمک به رونق روزافزون این هنرها،بخشی از وظیفه هر انسان هنر دوست به شمار می­رود؛ خرید میناکاری به جای خرید محصولات بی کیفیت چینی، یکی از آسان ترین و اثربخش ترین را­ه‌­های کمک به این هنر بی بدیل محسوب می‌­شود.

جامع­‌ترین و مختصر­ترین تعریف میناکاری را از لغت نامه دهخدا می­توان یافت؛در این لغت نامه میناکاری یا میناسازی، این­ چنین تعریف شده است:”نقاشی و تزیین فلزاتی نظیر نقره، طلا و مس، به وسیله رنگ­‌های لعاب‌دار مخصوصی که در مجاورت حرارت بالا پخته و ثابت می­‌شوند.” میناکاری یکی از شاخه‌­های صنایع دستی است که سابقه ای پنج هزار ساله دارد. همان‌طور که در تعریف میناکاری گفته شد، این صنعت  بر روی فلزاتی مانند نقره، طلا و مس، و حتی سفال پیاده می­شود. هنرمند میناکار با استفاده از قلم سفید، نقوش و طرح‌­هایی بس پیچیده و زیبا و البته متنوع نظیر ختایی، اسلیمی، گل و مرغ و… را ابتدا بر روی کاغذ، و سپس با روش‌­های مخصوص، بر روی ظروفی از جنس نقره، مس و حتی طلا که با معمولا با رنگ‌­های سبز و آبی و گاها قرمز پوشیده شده اند، پیاده می­‌کند. در این مقاله ما سعی داریم شما را با خرید میناکاری آشنا کنیم.

چگونه حین خرید میناکاری، میناکاری مرغوب را از نوع نامرغوب آن تشخیص دهیم؟

همه ما میناکاری را به عنوان یک هنر اصیل ایرانی می­شناسیم؛صنایع دستی میناکاری یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی ایران به شمار رفته و خرید میناکاری به عنوان سوغات،انواع هدیه اعم از هدیه یادبود،هدیه سازمانی و… علاوه بر کمک به چرخه­ تولید صنایع دستی،کاری لذت­بخش محسوب می­شود؛ولی تشخیص میناکاری مرغوب از نوع نامرغوب آن یکی از بزرگترین دغدغه­های خریداران مینا کاری به شمار می­رود.بخش عظیمی از دانش خرید میناکاری و تشخیص مینای مرغوب،به وسیله ی تجربه و مقایسه ی نمونه­های مختلف با یکدیگر و همچنین گذر زمان به دست می­آید,ولی به صورت کلی خرید صنایع دستی میناکاری، برای عموم افراد جامعه کاری بس پیچیده و دشوار است،چراکه وجود محصولاتی با کیفیت­های متنوع و قیمت­هایی مختلف تنها سردرگمی خریداران را به دنبال دارد،در این قسمت از مقاله مربوط به خرید میناکاری،ما قصد داریم نکاتی بسیار ساده و اصولی را جهت خرید صنایع دستی میناکاری اصل و مرغوب را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.یک میناکاری مرغوب،میناکاری است که کیفیت آن از جنبه­های مختلف اعم از زیرساخت،نقاشی و لعاب کاری و… تضمین شده باشد.

نکات کلیدی تشخیص میناکاری مرغوب عبارت اند از:

شناسنامه دار بودن:

اکثر قریب به اتفاق کالاهای معتبر و مرغوب صنایع دستی موجود در بازار، از شناسنامه بهره مند هستند؛ یکی از فاکتورهای شناسایی مینا کاری مرغوب نیز،شناسنامه‌دار بودن آن­ها می­باشد.عموما اطلاعاتی نظیر صاحب اثر، توضیحات مربوط به کالای میناکاری شده و گارانتی در شناسنامه این محصولات قید شده است؛این اطلاعات کمک می­کند که ما هنگام خرید میناکاری، ضمن آگاهی از سازنده اثر، محل تولید آن و…، مجموعه­ ی مسئول در برابر کیفیت محصولات میناکاری را نیز بشناسیم.

ظاهر و جنس ظروف میناکاری مرغوب:

یکی از آسان‌­ترین روش های تشخیص مرغوبیت میناکاری، استفاده از حس لامسه است؛ به این صورت که زمانی که شما یک میناکاری مرغوب را در دست می­‌گیرید، سریعا حس سردی ناشی از فلز مس را احساس خواهید کرد. همچنین هنگام لمس کردن سطح ظروف مینا کاری،تنها باید صیقلی بودن و صافی سطح را احساس کنید، چراکه وجود هرگونه زبری در سطح مینا کاری،نشان دهنده­ی سوختگی لعاب مینا در کوره به دلایل متعدد اعم از، دمای بیش از حد کوره و یا ماندن طولانی مدت در کوره می­‌باشد؛ استفاده از رنگ­‌های بی‌­کیفیت و نامرغوب نیز می­تواند  موجب ایجاد زبری در سطح  محصولات مینا کاری شود.

نقوش و رنگ­های میناکاری:

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، نقوش اصیل مورد استفاده در میناکاری شامل نقوش اسلیمی، گل و مرغ، ختایی و… و همچنین ترکیب این نقوش باهم می­‌باشد. ظرافت این نقوش، نشان دهنده مهارت و تجربه صاحب اثر است. بنابراین هرچه طرح­‌ها و نقوش به کاررفته در شئ میناکاری بیشتر باشد،مرغوبیت آن نیز بیشتر خواهد بود.استفاده از رنگ­‌های متنوع در نقوش میناکاری نیز، یکی دیگر از راه های تشخیص مینای مرغوب به شمار می­‌رود؛ همچنین وجود رنگ­‌هایی خاص و منحصر به فرد، مانند ارغوانی یا طیف هایی از رنگ قرمز در میناکاری، سبب افزایش کیفیت و قیمت کالای میناکاری می­شود، چرا که از پودر طلا در ساخت این رنگ­­ها استفاده شده است. همچنین هنگام خرید میناکاری باید به وزن شئ مورد نظرمان نیز توجه کنیم، چرا که متناسب بودن وزن مینا کاری با اندازه و ابعاد آن، نشان دهنده مرغوب بودن میناکاری است؛ البته لازم به ذکر است که ظروف میناکاری که وزن کم­تری دارند، طبیعتا از قیمت پایین­تری نیز برخوردار هستند، ولی این قیمت پایین ممکن است برای خریدار گران تمام شود، چرا که در صورتی که ظرف مورد نظر،از لحاظ سنگینی، کمتر از حد معمول وزن داشته باشد،ممکن است در اثر کوچک‌ترین ضربات، دچار آسیب شود.

استفاد از فلز خالص به عنوان زیرساخت:

مس، برنز، برنج، نقره و گاها طلا، از جمله فلز ها و آلیاژهایی است که به عنوان زیر ساخت در میناکاری مورد استفاده واقع می‌­شوند. در صورتی که از فلزهای دارای ناخالصی، به عنوان زیرساخت میناکاری استفاده شود، با مواجه شدن با حرارت، برجستگی یا اصطلاحا تاول هایی در سطح میناکاری به وجود خواهد آمد که موجب کاهش مرغوبیت کالا می­‌شود.

عدم وجود ترک خوردگی با پوسته پوسته شدن در لعاب میناکاری:

هنگام خرید میناکاری باید لعاب مینا را نیز مورد بررسی قرار داد؛ وجود هرگونه ترک خوردگی و یا پوسته پوسته شدن در لعاب مینا، نشان دهنده ضخامت کم فلز به کار رفته به عنوان زیر ساخت است؛ این موضوع می­تواند در ماندگاری و طول عمر میناکاری اثر منفی داشته باشد.

 

از دیگر نکات مهم در تشخیص مرغوبیت میناکاری می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از مهر و نشان هنرمند
  • پخت خوب در کوره و استفاده از رنگ­های مرغوب، صیقلی بودن و درخشش جسم میناکاری شده را به دنبال دارد؛ بنابراین نمای ظاهری ظرف باید کاملا شفاف و براق و فاقد هرگونه کدر شدگی باشد.
  • غلظت لعاب مینا باید در تمام سطح جسم به صورت یکنواخت بوده و فاقد هرگونه سوراخ، زبری، پوسته شدن،ترک و… باشد.
  • رنگ­های به کار رفته در میناکاری می­‌بایست با کیفیت و کاملا هماهنگ با یکدیگر باشند.
  • سطح جسم میناکاری شده باید کاملا یکدست و فاقد قسمت­های اضافی و برجستگی باشد.
  • رنگ و لعاب باید به صورت کاملا یکنواخت و یک دست در سطح ظرف پخش شده باشد.
  • طرح­ها و نقوش به کار رفته در میناکاری، باید قوی،اصیل و واضح بوده و رنگ­ها محدود به مرز تقسیمات نقوش باشند.
  • پرداز­های روی نقوش و دورگیری­‌ها بایدبا دقت و ظرافت هرچه تمام‌تر صورت گرفته باشد.
  • حین خرید میناکاری،باید توجه داشته باشید که لبه­های زیرساخت ظروف،فاقد هرگونه ترک خوردگی، قسمت تیز و رنگ سبز باشند.
  • ظروف میناکاری مرغوب، از قابلیت شستشو برخوردار هستند
  • در اثر افتادن از ارتفاع نه چندان زیاد، ظروف میناکاری فقط اصطلاحا لب­پر می­شوند،که همین صدمه نیز قابل تعمیر است.
  • اکثر اجسام جسم تیز و برنده، قابلیت خش انداختن روی لعاب ظروف میناکاری را ندارند.
  • ظروف مرغوب میناکاری، مقاومت بسیار بالایی را در برابر حرارت و آتش از خود نشان می­‌دهند.
  • آب و هواهای مختلف، هیچ گونه اثر منفی بر ظروف میناکاری مرغوب نمی­‌گذارد.
  • ظروف میناکاری مرغوب، مقاومت بسیار بالایی را در برابر اکثر اسید­ها از خود نشان می‌­دهند.

نکات مهم هنگام خرید میناکاری:

قیمت خرید میناکاری:

در این قسمت از مقاله مربوط به خرید میناکاری، سعی داریم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات میناکاری بپردازیم. همچون بسیاری از کالاهای دیگر، نمی­توان قیمت مقطوع و ثابتی را به عنوان قیمت میناکاری در نظر بگیریم، چراکه عوامل بسیاری می­‌تواند قیمت محصولات میناکاری را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله عوامل موثر بر قیمت میناکاری می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع رنگ به کار رفته در میناکاری: استفاده از رنگ هایی که جلا و براقیت زیادی را برای شئ میناکاری به ارمغان می­‌آورند، موجب بالارفتن قیمت میناکاری می­‌شود؛ چراکه این نوع رنگ­‌ها نسبت به رنگ­‌های معمولی­ از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  • نوع نقاشی به کار رفته در میناکاری: هرچه طرح­‌ها و نقوش به کار رفته در محصولات میناکاری با دقت و ظرافت بیشتری صورت گرفته باشد، محصول مورد نظر از قیمت بالاتری برخوردار خواهد‌بود.
  • کیفیت لعاب محصولات میناکاری: کیفیت لعاب میناکاری تاثیر بسیاری در زیبایی ظاهری و طول عمر محصولات میناکاری می­‌گذارد؛ بنابراین هرچه لعاب میناکاری، با کیفیت‌­تر باشد، قیمت میناکاری نیز بالاتر خواهد‌بود.
  • ‌نوع قلم­‌زنی بر روی ظروف میناکاری: برجستگی های موجود در ظروفی که به عنوان زیرساخت میناکاری مورد استفاده قرار می­‌گیرند، گاهی به وسیله قلم­‌زنی ایجاد شده و گاهی نیز دستگاه پرس مسبب ایجاد این فرورفتگی و برجستگی هاست. طبیعتا ظروفی که به وسیله دست، قلم­‌زنی شده باشند از قیمت بالاتری برخوردار خواهند‌بود.
  • وزن مس به کار رفته در میناکاری: هرچه وزن زیرساخت مسی به کار رفته در میناکاری بیشتر باشد، کیفیت شئ بالاتر رفته و افزایش قیمت این محصولات را به دنبال خواهد داشت.

بسته‌بندی محصول:

اگر قصد دارید بعنوان یک هدیه رسمی (هدیه تبلیغاتی یا هدیه سازمانی)، به دوستان، آشنایان، همکاران یا پرسنل مجموعه خود، صنایع دستی میناکاری هدیه دهید، بسته بندی اثر، باید یک فاکتور مهم در تصمیم‌گیری و انتخاب محصول باشد. زیرا همان‌طور که می‌دانید، می‌توان گفت بسته‌بندی یک هدیه رسمی، به اندازه خود هدیه اهمیت داشته و اثر مهمی روی مخاطب شما خواهد گذاشت.

ما در شرکت صنایع دستی اریسا، همواره به بسته بندی محصولاتمان توجه ویژه ای داشته و سعی می‌کنیم بسته بندی محصول، همانند خود محصول، رنگ و بویی اصیل داشته و مطابق با استاندارد های طراحی سنتی ایرانی طراحی شود تا علاوه بر کیفیت بالا، حس اصالت را به مخاطب القا کند. اریسا، یکی از شرکت های پیشرو در حوزه بسته بندی صنایع دستی است و افتخار کسب تندیس طلایی و نشان ملی بسته بندی صنایع فرهنگی را دارد. برای آشنایی با انواع بسته بندی های محصولات ما، لطفا از صفحه بسته بندی صنایع دستی دیدن فرمایید. دو نمونه از بسته بندی محصولات میناکاری شرکت اریسا در ادامه نمایش داده شده اند:

خرید ست جفت گلدان و بشقاب میناکاری

خرید ست جفت گلدان میناکاری و قلم‌دان خاتم‌کاری

خرید میناکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من