محبوبیت بالای صنایع دستی ایرانی در کشورهای اروپایی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
محبوبیت صنایع دستی ایرانی در کشورهای اروپایی
در این مقاله میخوانید

صنایع دستی، کالای صادراتی ارزشمند

 صنایع دستی از مهم ترین کالایی هایی است که هر کشور می تواند از طریق فروش داخلی و صادرات آن درآمد قابل توجهی کسب کند و در حال حاضر ایران سی و یکمین صادر کننده‌ی صنایع دستی در جهان است و از ۴۰۰ رشته شناخته شده صنایع دستی، ۳۰۰ رشته‌ی آن در ایران تولید می‌شود؛ همچنین ایران از جمله کشورهایی است که از تنوع بالای صنایع دستی و کارگاه های فعال در این حوزه برخوردار است.

صنایع دستی ایرانی نشانگر فرهنگ و هنر غنی مردمان ما می باشد و عدم مشابهت و تنوع صنایع دستی ایران منجر شده در  سایر کشورها و به ویژه کشورهای اروپایی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد و به جایگاه و ارزش واقعی این صنایع توجه ویژه‌ای شود.

بسیاری از هنرها و صنایع دستی در ایران تقریباً به فراموشی سپرده شده و کارگاه‌های اندکی در زمینه تولید آن مشغول به فعالیت می باشند و این در حالی است که هنر شناسان اروپایی شیفته و علاقه مند به صنایع دستی ایران می باشند از آن در خانه های خود استفاده می کنند.

اگر به شهرهایی همچون اصفهان که دارای تنوع زیادی در صنایع دستی می باشد سفر کنید و به بازدید از مناطقی همچون میدان نقش جهان بپردازید؛ شاهد سیل عظیمی از گردشگران خواهید شد که برای خرید صنایع دستی ایرانی به بازارهای قدیمی هجوم آوردند و با دیدن چهره هر کدام از آنها می توان دریافت که چقدر از دیدن این صنایع ارزشمند به وجد آمده‌اند و زیبایی وصف ناپذیر این محصولات که کار دست هنرمندان زحمتکش کشورمان است، آنها را راغب میکند که تکه ای از این زیبایی ناب را با خود به خانه ببرند. بنابراین ورود هر چه بیشتر گردشگران به داخل کشور ما و سرمایه گذاری آن ها در زمینه صنایع دستی میتواند روز به روز به رونق این صنعت کمک کند و باعث شود طرفداران بیشتری پیدا کند.

در ادامه این مطلب قصد داریم که شما را با چند صنایع دستی ایرانی که مورد توجه ویژه کشورهای اروپایی است آشنا کنیم.

فرش ایرانی در خانه‌های اروپایی

ایران فرش کل جهان و خود را تهیه و تأمین می‌کند، بنابراین اروپاییان چه برای خرید فرش دستباف و چه فرش ماشینی به ایران و فروشگاه‌های آن مراجعه می کنند. مردم کشور های اروپایی خواهان طرح های ساده و کلاسیک می باشد، بنابراین فرش هایی با طرح های ساده، فرش های ترک، طرح گلیم، گبه و فرش های نازک ابریشمی با طرح های خاص مورد پسند آنها می باشند.

تفاوتی که ایرانیان و اروپاییان در به کارگیری فرش با یکدیگر دارند این است که ایرانیان تمام منزل خود را با فرش یا بعضاً با موکت می پوشانند اما اروپاییان دوست دارند که فرششان کوچک باشد، به صورتی که تمام سطح زمین را نپوشاند؛ همچنین آنان از فرش، گبه و گلیم به عنوان یک دیوار کوب و تابلوی هنری استفاده می کنند که این نشان دهنده ارزش و جایگاه بالایی است که این صنایع در نزد آنان دارد.

فرش زیبای دستباف ایرانیمحبوب در اروپا و مهجور در ایران

یکی از صنایع ارزشمند کشورمان که قدمتی طولانی دارد مینای خانه بندی میباشد که یک کالای لوکس محسوب می شود و به خاطر زمان زیادی که صرف تولید آن می شود از قیمت بالایی برخوردار می باشد؛ بنابراین  هر کسی توان خرید آن را ندارد.

در گذشته این هنر مورد استفاده اقشار مرفه، شاهان و حاکمان ایران بوده و امروز در داخل کشور بازار فروش مناسبی برای آن موجود نیست و هنرمندان محصولات تولیدی  خود در زمینه مینای خانه بندی را در خارج از ایران به فروش می‌رساند.

گرچه هنر مینای خانه بندی در ایران چنان طرفدار و مشتری ندارد اما جالب است بدانید که کشورهای اروپایی بسیار علاقه مند به این هنر ارزشمند میباشد و هزینه زیادی برای تهیه‌ی محصولات آن از هنرمندان زحمت کش ایرانی میکنند.

از جنس شیشه،اما پرطرفدار

یکی از بخش های مهم صنایع دستی ایران که یک چهارم کالاهای صادراتی در این حوزه را به خود اختصاص داده صنایع دستی شیشه‌ای است؛ برای تولید این محصولات روش ها و الگوهای متفاوتی وجود دارد که می‌تواند منجر به  تولید محصولات خلاقانه و طرح های جدید و جالب شود . از جمله روش هایی که برای تزیین آثار شیشه گری استفاده می شود می توان به تراشه، حکاکی، نقاشی و معرق شیشه اشاره کرد که موجب تنوع کالاها می شوند و سلایق مختلف را پوشش می دهند؛ همچنین کمک شایانی به افزایش فروش و صادرات این محصولات می کند.

محصولات شیشه گری تولید شده در ایران به کشورهای اروپایی متعددی از جمله انگلستان، فرانسه، ایتالیا و آلمان صادر می شود و در سراسر جهان علاقه مندان زیادی را دارد.

درخشان و سرشار از خواص

مس فلزی چکش خوار و فوق‌العاده از لحاظ خواص درمانی می باشد و به خاطر همین خواص درمانی امروزه بیش از هر زمان دیگری طرفداران خاص خود را چه در ایران و چه در سایر کشورها پیدا کرده؛ همچنین لازم به ذکر است ظروف مسی از گذشته در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته شده و قدمتی در حدود سه هزار سال دارد.

زنجان از جمله شهرهای اصلی است که در زمینه‌ی تولید محصولات مسی عملکرد خوبی داشته  و استادکاران حرفه‌ای در آن مشغول به کار می باشد.

ظروف و محصولات مسی در دنیا متقاضیان زیادی پیدا کرده و ایران تولیدات مسی خود را به سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی که علاقه ی زیادی به این محصولات دارند، صادر می کند .

ظروف زیبای مسی

مزایای صادرات صنایع دستی

 _ کمک عظیمی به اشتغال افراد مختلف جامعه به ویژه هنرمندان زحمتکش کشورمان میکند.

_ تولیدات صنایع دستی در ایران نسبت به سایر کشور ها با هزینه کمتری انجام می پذیرد و می تواند به عنوان یک فاکتور مهم برای رقابت با سایر کشورها باشد.

_ تولید صنایع دستی نیازمند به دستگاه های پیشرفته و شرایط خاصی نمی باشد و افراد مختلفی می توانند در حوزه تولید آن مشغول به فعالیت شوند؛ بنابراین شروع کسب و کار در حوزه صنایع دستی نسبت به سایر صنایع دیگر دشواری کمتری دارد.

_ منبع اصلی کسب درآمد کشور ما، ایران از طریق صادرات نفت تامین می شود و بنابراین تولید و صادرات صنایع دستی میتواند گزینه بسیار مناسبی برای ارزآوری باشد و قطعاً سود خوبی به دنبال خواهد داشت.

بازاریابی اشتباه صنایع دستی

افرادی که به تولید صنایع دستی می‌پردازند با شیوه سنتی عمل می کنند و محصولات خود را به فروش می گذارند اما امروزه با شکل‌گیری فضای مجازی و راه اندازی سایت های فروش آنلاین، بازاریابی محصولات به  صورت سنتی نتیجه خوبی ندارد.

زمانی که یک تاجر از سایر کشورها میخواهد محصولی را از ایران خریداری کند نخستین کاری که انجام می دهد سرچ در اینترنت است تا با فروشندگان و خواص آن محصول بیشتر آشنا شود؛ افرادی که در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند می‌توانند تاجران را چه در ایران و چه‌ در سایر کشورها به خرید محصولات خود ترغیب کنند.

صنایع دستی اریسا

شرکت صنایع دستی اریسا که در زمینه‌ی تولید و بسته بندی صنایع دستی ارزشمند ایرانی فعالیت می‌کند؛ توانسته‌ با راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی بستری امن برای خرید آنلاین مشتریان خود فراهم کند تا مشتریان ضمن آشنایی کامل با محصولات این شرکت بتوانند با راحت ترین شکل ممکن به انتخاب و خرید محصول مورد نظر خود بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
تاثیر هدیه تبلیغاتی بر روی برندینگ شما
هدایای تبلیغاتی خوب چگونه باعث موفقیت برند شما می شوند؟
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من