رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان : اگر قوانین صادراتی اصلاح نشود هنرمندان مهاجرت می‌کنند

زمان مطالعه: 3 دقیقه
رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان
در این مقاله میخوانید

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان گفت: از ۶۰۳ اثری که در یونسکو نشان اصالت دریافت کرده‌اند ۲۰۷ اثر متعلق به ایرانی‌ها و ۱۹۶ اثر متعلق به هنرمندان اصفهان است اما متأسفانه به دلیل به روز نبودن قوانین کشورمان، ایران جزو سی‌ونهمین کشور صادراتی صنایع دستی است.

به گزارش ایسنا، عباس شیردلی در مراسم تقدیر از هنرمندان قلمزن اصفهان که عصر روز جمعه ۲۷ بهمن‌ماه در گالری پولادخان برگزار شد، گفت: ایرانیان آثاری را در جنوب خراسان به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد حدود یک میلیون سال پیش ایرانیان در آن بخش صنایع دستی را می‌ساختند. به عبارتی صنایع دستی فرهنگ ماست. همین طور در شهرهای دیگر از جمله ارومیه و زابل آثار نقره‌ای کشف شده که نشان دهنده تولید این هنر حدود ۵۵۰۰ سال پیش در ایران است.

او ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورها رقیب ما در حوزه قلمزنی محسوب می‌شوند زیرا مسئولان آن‌ها به روز فکر کرده‌اند اما در کشور ما صادرات صنایع دستی صفر است در حالی که ما جزو سه کشور تولیدکننده اول صنایع دستی در دنیا هستیم. اگر قوانین مربوط به صادرات صنایع دستی اصلاح نشود شاهد مهاجرت هنرمندان صنایع دستی خواهیم بود. در حال حاضر هنرمندان این حوزه می‌توانند تنها بین ۳ تا ۵ کیلوگرم فلز نقره را صادر کنند.

 

اخبار خوب صادرات صنایع دستی تا پاپان سال

پویا محمودیان- مدیرکل صادرات صنایع دستی- نیز بیان کرد:‌ جای گالری‌هایی که صنایع دستی فاخر و نفیس را در خود جای دهند در کشور ما خالی است و من شخصا به عنوان مدیرکل صادرات صنایع دستی افتتاح این گالری را به فال نیک می‌گیرم. ما از شهریورماه امسال و در بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی خانه ایرانی را راه‌اندازی کردیم،‌خانه‌ای که می‌تواند با تمام کالاهای صنایع دستی تزیین شود.

او با بیان اینکه به شدت دنبال طرح خانه ایرانی هستیم، افزود: خانه ایرانی اسفندماه امسال در پاریس نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین اقدامات خوبی در حوزه صادرات در حال انجام است تا بتوانیم مشکلات صادراتی را برطرف کنیم به همین دلیل تا پایان سال اخبار خوبی از صادرات صنایع دستی خواهیم داشت.

مدیرکل صادرات صنایع دستی همچنین گفت: دفتر صادرات معاونت صنایع دستی همیشه برای حمایت از هنرمندان اعلام آمادگی کرده است و در هر بخشی که فکر می‌کنید می‌توانید به عنوان دولت تسهیل‌کننده باشیم، در خدمت هستیم. امیدوارم شاهد افتتاح گالری‌های بسیاری در کلان‌شهرهای ایران باشیم.

 

ارزش آثار هنرمندانمان بیشتر از چاه‌های نفت است

داریوش ارجمند نیز در مراسم تقدیر از قلمزنان اصفهان بیان کرد: این بزرگداشتی برای قلمزن‌های اصفهانی است. فکر نمی‌کنم کسی نباشد که در خانه‌اش یک تکه از نقره اصفهان نداشته باشد. من نیز عاشق قلمزنی‌های اصفهان هستم زیرا اصفهان جای کوچکی نیست و همان طور که بارها گفته شده نصف جهان است. اگر به آثاری که در همین گالری وجود دارد نگاه کنید حیرت‌زده می‌شوید.

او با بیان اینکه خیلی خوشحالم از هنرمندانی که همیشه مغفول مانده‌اند امروز تقدیر می‌شود، گفت: اصولا ما به هنرهای دستی‌مان کم اعتنا بوده‌ایم و سازمان‌ها و نهادهایی که وظیفه تقدیر از هنرمندان این بخش را دارند باید چنین کارهایی را انجام دهند. امیدوارم همه دوستانی که در اصفهان کارهای حیرت‌انگیزی با نقره و قلمزنی انجام می‌دهند تقدیر شوند تا مردم آن‌ها را ببینند زیرا ارزش کارهای آن‌ها از چاه‌های نفت ما بیشتر است.

 

دولتمردان ما فکر می‌کنند پشتوانه مملکت خارج می‌شود

آرش پولادخان- مدیر گالری پولادخان- نیز در این مراسم بیان کرد: ظروف نقره در کارگاه‌های مختلف اصفهان درست می‌شوند. این نقره‌ها به صورت ورقه هستند و توسط استادکاران که بالغ بر هشت ماه روی هر ظرف کار می‌کنند، شکل می‌گیرد. برای ساخت هر اثر زحمت زیادی کشیده می‌شود و چه بسا که برای این هنر موج‌های دست و چشم‌های هنرمندان از بین نرفته است.

او اظهار امیدواری کرد: این صنعت سال‌های سال در کشور ما باقی بماند و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برای ادامه کار تشویق شوند زیرا ما در این حوزه صادرات خوبی نداریم و دولتمردان ما به دلیل آنکه نقره فلز گرانبهایی است وقتی که این فلز می‌خواهد از کشور خارج شود دید بدی دارند و فکر می‌کنند که پشتوانه مملکت خارج می‌شود.

نیوشا ضیغمی و همسرش آرش پولادخان از حاضران برای حضور در مراسم افتتاح این گالری صنایع دستی قدردانی کردند.

در این مراسم از حمزه شفیعی مهر دارای نشان درجه یک‌هنری- قلم‌زن فاخر و صاحب سبک قلم‌زنی سه بعدی با ۱۶ سال سابقه و علی داوری با سابقه ۴۰ سال فعالیت در عرصه ساخت زیباترین ظروف نقره فعالیت دارد تقدیر و تجلیل شدند.

مریم امیرجلالی، الهام حمیدی، امین حیایی، نرگس محمدی، پرستو صالحی، جعفر جعفرصالحی-معاون صنایع دستی اصفهان- از جمله دیگر میهمانان این مراسم بودند. همچنین اجرای این مراسم به عهده علی ضیاء بود.

 

 

 

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من