بسته بندی و نقش آن در صادرات صنایع دستی ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله میخوانید

در این مقاله قصد داریم از اهمیت بسته بندی صنایع دستی و زعفران در افزایش صادرات این محصولات صحبت کنیم. بسته بندی مناسب و شکیل می‌تواند شاه کلید افزایش فروش و صادرات صنایع دستی ایرانی باشد.

 

تاریخچه بسته بندی

طبق گزارش باستان شناسان، قدمت اولین بسته بندی ها به 3500 سال پیش می‌رسد. آثاری حاکی از بسته بندی 8000 سال پیش توسط کارشناسان با دلایل و شواهد ارائه شده است و ظروف بافته شده از حصیر که

امروزه در مناطقی از جنوب دیده می شود برای نگهداری و حمل خرما به کار می رود و همچنین ظروف لعابی و گلی در مصر و بین النهرین نیز برای نگهداری مواد غذایی و گوشت های نمک سود مورد استفاده قرار می گرفت. گاهی از وضع بسته بندی از چند نظر حائز اهمیت است، نوع بسته بندی انتخاب شده کشورهای خریدار، محصول کشور ما و ایده آنان برای صنایع بسته بندی و مقایسه بسته بندی اروپاییان با بسته بندی کشورمان برای یافتن اختلاف فرهنگی بسته بندی،آبنده صادرات و تولید را در مسیری مشخص رهنمون می دهد. بسته بندی یکی از عوامل مهم از مجموعه عواملی است که در طیف فعالیت های توزیع کالا قرار دارند و تنها هنگامی بازده مطلوب بدست می آیدکه بسته بندی با سایر عوامل بازاریابی ماندد نوع، رقم محصول، درجه مرغوبیت، سطح قیمت، تبلیغات و کانال های توزیع هماهنگ باشد.

نقش طراحی در بسته بندی صنایع دستی

از آنجایی که در سیستم آمارگیری کشور صادرات نقش بسته بندی در صادرات غیرنفتی به چهار گروه عمده کالاهی کشاورزی، سنتی ، صنعتی و کلوخه های کانی و فلزی تقسیم شده است در جهت نیل به خود کفایی ارزی و تنگناهای آن در راستای توسعه کالاهای غیر نفتی بسته بندی محصولات کشور، بایستی متناسب برای هر نوع محصولات صادراتی و قابل رقابت با انواع مشابه خارجی باشد تا بتوانیم با رقبای خود بازار های جهانی مقابله کنیم. یکی از وظایف مهم بسته بندی انتقال اطلاعات است، بدیهی است در شبکه پیچیده فعلی سیستم عرضه کالا در نقاط مختلف این شبکه اطلاعات متفاوتی مورد نیاز است که باید تامین گردد.

بسته بندی صنایع دستی

نقش بسته بندی در صادرات صنایع دستی

در فروشگاه ها و سوپر مارکت های بزرگ سیستم توریه بر اساس رقابت و خرده فروشی مطرح می شود و بسته بندی مانند چراغ قرمزی برای توقف عابران در مقابل ویترین ها ارائه می شود یعنی نوع و زیبایی بسته بندی است که خریدار در حین حرکت در فروشگاه محصول را مشاهده و با عنایت به بسته بندی آن جذب و اقدام به خرید آن می کند. امروزه در اروپا بسته بندی اصولا برای پالایش و بازاریابی ضایعات نیست بلکه هدف این سیستم حل مسائل واقعی خریداران و مصرف کنندگان است. بهر گیری از کالاهای مقاوم برای حمل و نقل و نگهداری، شرط اولیه به شمار می رود. مهماترین راه برای ارئه یک کالا با بسته بندی مطلوب و بازار پسند عنایت به ملاحظات محیط زیست، بهداشت عمومی، سلیقه مشتریان، توجیهه اقتصادی و رقابت در عرضه کالا است و کشورذ ما با تکامل این صنعت و حمایت دولت خواهد توانست وارد بازارهای جهانی گردد. شایان ذکر است که دستگاه های بسته بندی مدرن نقش فزاینده ای در افزایش صادرات غیرنفتی و در نتیجه ارز آوری دارند و موجب تثبیت صنعت می شود. در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان است و 60 درصد تولید جهانی را در اختیار دارد. به نظر می رسد مهمترین موانع صادرات در مورد گسترش صادرات غیرنفتی، صادرات فله و سو استفاده دلالان بین المللی با بسته بندی کردن و زدن مارک خود بر روی محصول کشور باشد. توجه به بسته بندی صنایع دستی می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکار های پیش رو جهت افزایش فروش صنایع دستی ایرانی باشد. برای آشنایی با فعالیت های مجموعه صنایع دستی اریسا در حوزه بسته بندی، میتوانید از صفحه بسته بندی صنایع دستی بازدید نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
تاثیر هدیه تبلیغاتی بر روی برندینگ شما
هدایای تبلیغاتی خوب چگونه باعث موفقیت برند شما می شوند؟
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من