نکاتی که قبل از خرید فیروزه کوبی باید بدانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه
راهنمای خَرید صنایع دستی فیروزه کوبی
در این مقاله میخوانید

فیروزه کوبی یکی از انواع صنایع دستی ایران بوده که برای اولین بار، قریب به شصت سال پیش، در خطه هنرمند پرور خراسان شمالی ساخته و پس از آن به اصفهان برده شد و در آنجا به گونه ای، تکمیل شد. به طوری که امروزه اصفهان به مهد تولید صنایع دستی فیروزه کوب بدل شده است. با وجود اینکه بر خلاف سایر صنایع دستی کشور عزیزمان ایران، تنها کمی بیش از نیم قرن از زمان ابداع این هنر گذشته است، هنر فیروزه کوبی، توانسته نظرات بسیاری را به سمت خود جلب کرده و طرفداران بیشماری در چه در سراسر ایران و چه در نقاط مختلف جهان کسب نماید؛ بزرگترین دلیل این استقبال عظیم را می­توان برخورداری این آثار از زیبایی و گیرایی هرچه تمام‌تر، به عنوان سمبلی از کشور ایران عنوان نمود. همین خیل عظیم طرفداران این هنر و به طور کلی هنر دوستانی که در جای جای این مرز و بوم زندگی می­کنند، سبب شده تا گروه صنایع دستی اریسا مطلبی در رابطه با چگونگی خرید صنایع دستی فیروزه کوب، و راه­های تشخیص محصولات فیروزه کوب اصل و مرغوب تهیه کرده و خدمت شما عزیزان ارائه نماید؛ امیدواریم این مطالب در راستای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی ، موثر واقع شود.

راهنمای انتخاب و خرید محصولات فیروزه کوبی

برای تاثیر هرچه بیشتر نکاتی که در ادامه من باب راهنمای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی آورده خواهد شد، لازم است ابتدا به صورت مختصر با هنر فیروزه کوبی آشنا شوید؛ در تعریفی کوتاه و البته جامع، هنر فیروزه کوبی را می­‌توان این­‌چنین معرفی نمود: “هنر انتخاب و کنارهم نشاندن قطعات کوچک سنگ فیروزه به صورت موزاییکی،بر روی اجسام پایه از پیش ساخته شده، ازجنس فلزات مختلف نظیر نقره، برنج، برنز و عموما مس، فیروزه کوبی گفته می‌­شود.” پس از ساخت شمای کلی ظروف فیروزه کوب، محصول تولید شده، نهایتا به وسیله یک لایه لعاب پلی استر پوشانده می­‌شود.

فیروزه کوبی نیز همانند سایر صنایع دستی، از استانداردها و ویژگی­ های بخصوصی پیروی می­‌کند؛ هنگام خرید صنایع دستی فیروزه کوبی، این استانداردها می­تواند ملاکی برای تشخیص مرغوبیت یا عدم مرغوبیت این محصولات به شمار روند. کیفیت و مرغوبیت محصولات فیروزه کوب، بسته به کیفیت ساخت، درجه مرغوبیت مصالح به کار رفته در ساخت این آثار (که شامل جسم زیرساخت، سنگ فیروزه به کار رفته در تولید آن و… می‌­شوند)، متغیر بوده و از نوع بی­ کیفیت تا مرغوب را شامل می­‌شود. استفاد از سنگ قیمتی فیروزه، جهت ساخت محصولات فیروزه کوب سبب شده تا خرید صنایع دستی فیروزه کوبی، نسبت به دیگر انواع صنایع دستی، نیازمند دقت و حساسیت بیشتری باشد.

تشخیص اصل بودن فیروزه

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از نکات لازم جهت تشخیص مرغوبیت آثار فیروزه کوب و خرید محصولات فیروزه کوبی اصل ، بررسی مرغوبیت مواد و مصالح به کار رفته در ساخت آن­‌ها به شمار می­‌رود. یکی از مهم­ترین مصالح به کار رفته در تولید صنایع فیروزه کوب، سنگ ­های فیروزه هستند؛ این سنگ ­ها به تنهایی می­توانند نقش بسزایی در کیفیت و مرغوبیت این آثا ،ایفا کنند؛ همین موضوع سبب شده تا تشخیص سنگ فیروزه اصل و مرغوب را یکی از نکات لازم جهت خرید صنایع دستی فیروزه کوبی مرغوب، به شمار آوریم.

تشخیص سنگ فیروزه مرغوب برای عموم مردم، کاری نسبتا دشوار و پیچیده به شمار می‌­رود. ولی ما در این قسمت، قصد داریم نکات ساده و کلیدی جهت تشخیص سنگ فیروزه اصل، ارائه کنیم. اولین و راحت­‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه، درخواست شناسنامه سنگ و بررسی آن می‌­باشد. در صورتی که محصول مورد نظر شما فاقد شناسنامه بود، می‌­توانید از راه­ه ای دیگری که در ادامه به آن اشاره می‌­شود، کمک بگیرید. زمانی که قصد خرید صنایع دستی فیروزه کوبی را دارید، بهتر است با اجازه فروشنده، کمی از لعاب پلی استر موجود بر روی اثر را تراشیده و با یک شئ نوک تیز، مانند سوزن یا سنجاق، سعی کنید بر روی سنگ­های فیروزه به کار رفته در محصول، خراش ایجاد کنید؛ در صورت اصل بودن سنگ، هیچ اثری از خط و خش بر روی سنگ باقی نخواهد ماند. همچنین سنگ فیروزه اصل، قادر به خط انداختن بر روی شیشه خواهد بود. یکی دیگر از راه­ های تشخیص مرغوبیت سنگ فیروزه به کار رفته در محصولات فیروزه کوب، قرار دادن سنگ فیروزه در مجاورت شعله آتش(مانند شعله شمع و کبریت) می­‌باشد؛ سنگ فیروزه اصل به هیچ وجه در اثر حرارت شعله آتش، تغییر رنگ نخواهد داد. بررسی رنگ و رگه­ های سنگ فیروزه جهت تشخیص اصل بودن آن، می‌­تواند راهی موثر برای خرید صنایع دستی فیروزه کوب مرغوب و با کیفیت به شمار رود؛ فیروزه اصل طیف رنگی آبی تا سبز را شامل شده و دارای رگه­ هایی درشت و تیره رنگ است. البته فیروزه درجه یک نیشابور کاملا آبی رنگ و فاقد رگه می­‌باشد.

برای مشاهده قیمت محصولات فیروزه کوبی ما، از صفحه صنایع دستی فیروزه کوبی دیدن فرمایید.

تغییر رنگ سنگ­ های فیروزه بی ­کیفیت و تقلبی، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتی به مدت محدود، کاملا واضح و قابل مشاهده می‌­باشد؛ این در حالی است که رنگ سنگ فیروزه اصل در مجاورت نور خورشید، همچنان ثابت و بدون تغییر خواهد ماند. از آنجا که سنگ فیروزه از جمله سنگ­ های قیمتی به شمار می­‌رود، تشخیص اصل بودن آن، کمک بزرگی در راستای خرید صنایع دستی فیروزه کوب اصل و مرغوب، محسوب خواهد شد.

مرغوب ترین نوع سنگ فیروزه از معادن نیشابور به دست می­‌آید. ولی متاسفانه، امروزه افراد سودجو، از سنگ ­های فیروزه کرمان که کیفیت پایین تری دارند، یا حتی سنگ­ های مصنوعی و پلاستیکی، در تولید محصولات فیروزه کوب استفاده کرده و با نام سنگ نیشابور به فروش می­‌رسانند.

به شما پیشنهاد میکنیم، مطلب تشخیص ظروف فیروزه کوبی اصل از تقلبی را در وبلاگ ما مطالعه فرمایید.

بررسی مرغوبیت جسم زیرساخت

آماده سازی شئ زیر ساخت، اولین مرحله برای تولید محصولات فیروزه کوب به شمار می­‌رود؛ همان‌طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، اجسام زیرساخت، در هنر فیروزه کوبی از فلزاتی نظیر برنج، برنز، نقره، مس و… ساخته می­‌شوند. ولی فیروزه کاری بر روی زیر ساخت­های مسی، نسبت به دیگر انواع زیر ساخت، از محبوبیت و به تبع آن رونق بیشتری برخوردار است. به طوری که اکثر قریب به اتفاق محصولات فیروزه کوب موجود در بازار، از جنس مس هستند. ما نیز در این مقاله، مبنای جنس زیر ساخت را بر مس قرار داده و روش­های تشخیص مرغوبیت اجسام مسی را راهی برای خرید فیروزه کوبی عنوان خواهیم کرد.

فلز مس اصل، دارای رنگ قرمز بوده که در نور، تلالو خاص و خیره کننده­ ای دارد. وجود رنگ زرد مایل به قهوه­ ای در اجسام مسی، خبر از ترکیب فلز برنج با مس داده که نشانه ­ای از کیفیت پایین اشیاء می­‌باشد. اجسام مسی مرغوب، دارای ظاهری صاف، یکنواخت و کاملا یکدست بوده و هیچگونه فرورفتگی، برآمدگی، سوراخ و یا پوسته پوسته شدنی در سطوح آن دیده نمی‌شود. بررسی لبه­ های اجسام مسی، یکی دیگر از راه­ های تشخیص مرغوبیت اشیاء مسی جهت خرید صنایع دستی فیروزه کوبی با کیفیت، به شمار می‌­رود؛ فرآیند خم کاری، در لبه های ظروف مسی اصل، کاملا یکدست و بدون مشکل صورت گرفته است. همچنین در صورتی که آثار چکش کاری بر روی ظرف مسی مورد نظر شما قابل مشاهده است، می­بایست به نحوه چکش کاری آن توجه کافی داشته باشید. چکش کاری در ظروف مسی اصل و مرغوب، در یک ردیف و به صورت منظم و ریز انجام شده است.

برای استحکام بیشتر، جلوگیری از تولید مواد مضر فلز مس و ممانعت از واکنش غذاها با ظروف مسی، داخل آن­ها را قلع اندود می­‌کنند. وجود لایه قلع کاملا سفید، درخشان، براق و فاقد هرگونه لکه تیره­، نشان دهنده کیفیت بالای ظروف مسی است. بررسی تناسب رعایت شده میان حجم و وزن ظروف مسی، از دیگر راه­ های بررسی کیفیت ظروف مسی زیرساخت، جهت خرید صنایع دستی فیروزه کوبی مرغوب به شمار می­‌رود؛ عدم رعایت تناسب میان حجم اجسام مسی با وزن آن‌­ها، خبر از ضخامت پایین ورق مس به کار رفته در ساخت آن اجسام داده و کیفیت بسیار پایین را به دنبال خواهد داشت. ضخامت مس و به تبع آن وزن اجسام مسی بسته به کاربرد آن­‌ها متفاوت است. ولی به صورت کلی می­‌توان گفت، ضخامت اجسام مسی باید در حدی باشد که با یک ضربه کوچک تغییر فرم ندهند.

استفاده از آهنربا و گوش دادن به صدایی که هنگام ضربه زدن به ظروف مسی تولید می­‌شود نیز­ می‌­تواند راهی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن اجسام مسی به شمار رود. آهنربا به ظروف مسی اصل نخواهد چسبید. همچنین صدایی که در اثر ضربه زدن به ظروف اصل مسی برمی‌خیزد، بر خلاف نوع تقلبی آن، صدایی بسیار ضعیف و بم خواهد بود. در صورتی که شما قادر به شناسایی ظروف و اجسام مسی مرغوب و با کیفیت باشید، نصف بیشتر راه را برای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی اصل و مرغوب، پیموده اید.

 

بررسی نحوه چیدمان سنگ­های فیروزه بر روی محصولات فیروزه کوبی

سنگ ­های فیروزه ­ای که برای ساخت محصولات فیروزه کوب مورد استفاده قرار می­‌گیرند، باید پیش از نصب و چسباندن بر روی ظرف زیر ساخت، شسته شده، سپس بر اساس شکل، رنگ و اندازه خود، مورد استفاده قرار بگیرند؛ هرچه اندازه و شکل سنگ ­های به کار رفته در محصولات فیروزه کوب به یکدیگر نزدیک­‌تر بوده و با حداکثر  نظم و حداقل فاصله کنار یکدیگر چیده شده باشند، به طوری که کمترین میزان لاک پر کننده فضای بین سنگ­ ها قابل رویت باشد، نشان دهنده مرغوبیت هرچه بیشتر آثار فیروزه کوب بوده و نکته مثبتی جهت خرید فیروزه کوبی به شمار می‌­رود.

 

نکات کلیدی جهت خرید فیروزه کوبی

همان‌طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، بررسی مرغوبیت سنگ­ه ای فیروزه به کار رفته در ساخت آثار فیروزه کوب، یکی از مهم­‌ترین گام­ ها در راستای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی مرغوب به شمار می‌­رود؛ علاوه بر این موضوع، نکات دیگری را می­‌توان جهت خرید این محصولات مورد بررسی قرار داد، این نکات شامل موارد زیر می­‌شود:

  • صاف و یکدست بودن سطح کار
  • کیفیت و نوع لعاب به کار رفته در محصولات فیروزه کوب و از آن مهم‌­تر، شیوه لعابکاری این محصولات، تاثیر بسزایی در کیفیت آثار فیروزه کوب خواهد داشت؛ لعاب این محصولات می‌بایست تمام سطوح اثر را به طور کامل پوشش داده باشد.
  • یکنواختی ضخامت جسم زیر ساخت در تمام سطوح
  • پرداخت نهایی محصول باید به گونه ای صورت گیرد که هیچ گونه بیرون زدگی، فرورفتگی و برآمدگی در سطح محصول خود نمایی نکرده و آثاری از خط و خش ناشی از سمباده، بر روی محصول به چشم نخورد.
  • تنوع رنگ بیشتر سنگ­های فیروزه به کار رفته در ساخت صنایع فیروزه کوب، نشان دهنده اصل و مرغوب بودن محصول است. این در حالی است که سنگ­ های فیروزه تقلبی، همگی دارای رنگ یکسان هستند.

قیمت ظروف فیروزه کوبی

یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در مقوله راهنمای خرید فیروزه کوبی، بحث قیمت این آثار است. همان‌طور که می­دانید نوسانات بازار به گونه ­ای است که نمی­توان قیمت ثابتی را  برای محصولات فیروزه کوب در نظر گرفت؛ به طور کلی قیمت آثار فیروزه کوبی شده بسته به ویژگی های اثر نظیر نظم و دقت به کار رفته جهت ساخت محصول، مشخص بودن یا نبودن لاک سیاه بین سنگ­ ها، چیدمان ظریف سنگ­ ها کنار یکدیگر، سمباده کشی ظریف، صحیح و اصولی بخش فیروزه کوب شده، میزان درخشش محصول، صاف و یکدست بودن تمام سطح کار، سایز ظرف، میزان و نوع فیروزه­ های به کار رفته در ساخت محصول و… متغیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من