پوشش پلی استر روی صنایع دستی چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه
پوشش پلی استر روی صنایع دستی چیست ؟
در این مقاله میخوانید

در قدیم برای پوشش روی سطح آثار از لاک الکل استفاده می نمودند.اما امروزه با گذشت زمان و با ورود پلی استر و مواد شیمیایی روی سطوح را ، با این مواد پوشش می دهند.

یکی از پرکاربرد ترین رنگ هایی که برای رنگ آمیزی و جلای سطوح چوبی استفاده میشود رنگ پلی استراست.

رنگ پلی استر از رزین های پلی استر اشباع شده و هیچ گونه روان کننده یا مواد شیمیایی دیگری در آن وجود ندارد.

رنگ هایی مانند پلی استر ظاهری بی رنگ دارند. ولی در عین حال از خاصیت محافظت کنندگی برخوردار هستند وهمین ویژگی آنها سبب شده تا به عنوان رنگ مخصوص لوازم چوبی به کار برده شوند.

پلی استر دارای دو نوع رنگ نیم پلی استر و تمام پلی استر است.

رنگ های نیم پلی استر

این رنگ شامل سه جز ماده اصلی رنگ( رزین، روغن های کوتاه، اور فرم آلدئید) حلال (اتیلن، تینر) و ماده سخت کننده (سولفونیک اسید و غیره) است. این نوع پلی استر پس از مصرف پولیش نیاز نداشته و به دو صورت رنگ مات و رنگ براق در بازار عرضه می‌شود.

روش اجرای نیم پلی استر: نیم پلی استر را می توان با استفاده از قلم مو، غلطک و پیستوله اجرا کرد. اما در روش استفاده از پیستوله برای اجرای نیم پلی استر می توان به کیفیت بیشتری دست یافت.

موارد مصرف نیم پلی استر در صنعت چوب به مراتب بیشتر از سایر رنگ های سلولزی و فوری است.

نیم پلی استر یا اسید کیورینگ به صورت لاک دو جزئی و دارای رنگی شفاف و یا به رنگ عسلی یا بی رنگ موجود می باشد. که از آن به عنوان پوشش پایانی سازه های چوبی استفاده می شود. منظور از دو جزئی بودن نیم پلی استر این است که از دو جز ماده اصلی و با هاردنر (یا سخت کننده) تشکیل شده تا واکنش شیمیایی برای سفت شدن انجام شود.

رنگ تمام پلی استر

این رنگ شامل دو جزء ماده اصلی رنگ و جزء  هاردنر (سخت کننده) است. و ماده حل کننده و رقیق کننده ای ندارد. این نوع از پلی استر ها فوق العاده شفاف هستند و باعث می شوند تا زیبایی طبیعی به طور کامل منعکس شود. پوشش تمام پلی استر به دو دسته تمام پلی استر ایستاده و تمام پلی استر پلیشی تقسیم می شود. پلی استر ایستاده نوع دیگری از پوشش های رایج در صنعت چوب است که در ظاهر شبیه به یک لایه شیشه ای بر روی سطح چوب است.

تفاوت نیم پلی استر و تمام پلی استر: تمام پلی استر براق تر از نیم پلی استر است. نیم پلی استر به صورت لایه نازکی و تمام پلی استر به صورت لایه ضخیم تر بر روی سطح کار قرار می گیرند. و همچنین تمام پلی استر سریعتر از نیم پلی استر خشک می شود.

کاربرد پلی استر

از پوشش های پلی استر در رنگ آمیزی مبلمان اداری و برای ساخت انواع ساعت مجسمه ظروف آبنما انواع کفپوش و دیوارپوش و همچنین به عنوان لایه ی پوششی روی سطوح انواع صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

اریسا

شرکت اریسا با تولید محصولات صنایع دستی توانسته تولید صنایع دستی را رونق بخشد. و همچنین باعث شده تا هنر دست صنعتگران عزیز کشورمان از یاد نرود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من